BABEL PROJECT

 

This article is about the Biblical story. For other uses, see Tower of Babel (disambiguation).


The Tower of Babel by Pieter Bruegel the Elder (1563).


Engraving The Confusion of Tongues by Gustave Doré (1865).

The Tower of Babel (Hebrew: מגדל בבל Migdal Bavel Arabic: برج بابل Burj Babil), according to the Book of Genesis,[1] was an enormous tower built in the plain of Shinar (Hebrew: שנער).


According to the biblical account, a united humanity of the generations following the Great Flood, speaking a single language and migrating from the east, came to the land of Shinar, where they resolved to build a city with a tower "with its top in the heavens...lest we be scattered abroad upon the face of the Earth." God came down to see what they did and said: "They are one people and have one language, and nothing will be withholden from them which they purpose to do." So God said, "Come, let us go down and confound their speech." And so God scattered them upon the face of the Earth, and confused their languages, and they left off building the city, which was called Babel "because God there confounded the language of all the Earth."(Genesis 11:5-8).

The Tower of Babel has often been associated with known structures, notably the Etemenanki, a ziggurat dedicated to Marduk by Nabopolassar (c. 610 BC). The Great Ziggurat of Babylon base was square (not round), 91 metres (300 ft) in height, but demolished by Alexander the Great before his death in an attempt to rebuild it. A Sumerian story with some similar elements is preserved in Enmerkar and the Lord of Aratta.

旧約聖書

バベルの塔の記事は旧約聖書の「創世記」11章にあらわれる。位置的にはノアの物語のあとでアブラハムの物語の前に置かれている。そこで語られるのは以下のような物語である。

もともと人々は同じ1つの言葉を話していた。シンアルの野に集まった人々は、煉瓦アスファルトを用いて天まで届く塔をつくってシェム(ヘブライ語、慣習で「名」と訳されている。名誉・名声の意味も有る)を高く上げ、全地のおもてに散るのを免れようと考えた(偽典の「ヨベル書」によれば、神はノアの息子たちに世界の各地を与え、そこに住むよう命じていた)。神はこの塔を見て、言葉が同じことが原因であると考え、人々に違う言葉を話させるようにした。このため、彼らは混乱し、世界各地へ散っていった(『創世記』の記述には「塔が崩された」などとはまったく書かれていないことに注意)。『創世記』の著者は、バベルの塔の名前を「混乱」を意味する「バラル」と関係づけて話を締めくくっている。

原初史といわれ、史実とは考えられないアブラハム以前の創世記の物語の中で、バベルの塔の物語は世界にさまざまな言語が存在する理由を説明するための物語であると考えられている。と同時に人々が「石の代わりに煉瓦を、漆喰の代わりにアスファルトを」用いたという記述から、古代における技術革新について触れながらも、人間の技術の限界について語る意味があると考えられる。

ヨセフスは「ユダヤ古代誌」に次のように書いた。

 
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